Bril op maat: een uitkomst voor cliënten met beperkingen bij Philadelphia Zorg
Een bril op maat kan voor mensen met een beperking een wereld van verschil maken. Als het montuur dan ook nog eens aan huis kan worden opgemeten, is dat natuurlijk al helemaal een uitkomst. Eline Bovenhuis (47), coördinerend begeleider bij Philadelphia Zorg, weet er alles van. Een van de bewoners die zij begeleidt, kreeg onlangs een Maatbril. “Deze werkwijze is veel minder belastend voor de cliënt!”
Eline werkt al 25 jaar in de Philadelphia-vestiging in Vierhouten; een grote zorglocatie waar meer dan honderd cliënten met een ernstige meervoudige beperking en/of moeilijk verstaanbaar gedrag wonen. “Deze mensen krijgen intensieve zorg,” vertelt Eline. “Dat houdt onder meer in dat we ze helpen met dagelijkse verzorging, zoals aankleden, douchen en eten.” Ook medische zorg is onderdeel van het pakket. Zo worden de ogen van de bewoners eens in de vijf jaar gecontroleerd door een oogarts van Bartiméus, het instituut voor mensen met een visuele beperking.
Afwijkende schedelvorm door Kleefstra-syndroom
“Bij de controle van Korine, een van onze bewoners, raadde de oogarts aan om toch maar weer eens een bril te proberen. Dat hadden we in het verleden al eens gedaan, maar Korine kon er niet aan wennen en zette hem steeds af. Op een gegeven moment hebben we het maar zo gelaten. De orthopedagoog van Bartiméus wees mij toen op de mogelijkheid van een bril op maat bij Maatbril. Misschien zou Korine de bril beter verdragen als die helemaal goed aansloot op haar gezicht. Het leek ons een goed idee. Ook haar zus, met wie we dit overlegd hebben, dacht dat dit weleens dé oplossing zou kunnen zijn.”
Korine is 37 jaar oud en woont al sinds haar twaalfde bij Philadelphia. Ze is geboren met het Kleefstra-syndroom; een zeldzame aangeboren ontwikkelingsstoornis die onder andere leidt tot een verstandelijke beperking en bepaalde uiterlijke kenmerken. Korine praat bijvoorbeeld niet. Ook heeft ze een kleine hoofdomtrek, oren die relatief laag staan en een wipneus. Een bril met een regulier montuur past daardoor niet goed.
“Voor sommige cliënten is een bezoek aan de opticien een uitje. Dat geldt niet voor onze bewoners.”
3D-scan aan huis
“Maatbril kwam al vrij snel nadat ik belde, naar ons toe,” herinnert Eline zich. “Jan-Berend nam alle tijd voor het bezoek. Korine was onrustig, de situatie was nieuw voor haar. Maar Jan-Berend stelde haar op haar gemak, ging rustig eerst wat laten zien en uitleggen. De meting met de 3D-scan is goed gegaan. We hebben wel een paar trucjes toegepast. Op een gegeven moment moest ze bijvoorbeeld haar kin iets meer optillen. Ik heb toen over haar hoofd gekriebeld om dat voor elkaar te krijgen. Mijn hand stond toen ook op de scan, dat was erg grappig.”
Dat Maatbril aan huis komt, vindt Eline een van de grootste pluspunten. “Voor sommige cliënten is een bezoekje aan een opticien een uitstapje. Dat geldt niet voor onze bewoners; bij hen geeft zoiets heel veel onrust en stress. Jan-Berend kwam langs in Korines eigen appartementje. Ze kon gewoon in haar eigen, vertrouwde omgeving blijven, zó fijn!”
Ook het montuur is voor deze doelgroep een uitkomst, denkt ze. “Veel van onze cliënten hebben moeite met het gevoel dat er iets op hun hoofd zit. Een goede bril die perfect aansluit, maakt het al een stuk makkelijker.”
“Het zou fijn zijn als Maatbril in de toekomst al direct betrokken wordt bij de oogzorg voor onze bewoners”
Virtueel een montuur uitkiezen
Het montuur voor Korines bril konden ze zelf uitkiezen. “Dat ging online,” vertelt Eline enthousiast. “We kregen een foto van Korines gezicht te zien en daar konden we dan virtueel verschillende monturen in allerlei kleuren op projecteren. Zó handig! Samen met een paar collega’s en Korines zus hebben we toen een leuk model in grijsblauw uitgezocht.”
Eline is blij dat Bartiméus haar wees op deze oplossing. “Het zou fijn zijn als Maatbril voortaan op alle Philadelphia-locaties, waar cliënten wonen die een bril op maat nodig hebben, betrokken wordt bij de oogzorg,” voegt ze eraan toe. “Het is gewoon veel praktischer; alle poppetjes meteen op de juiste plek. En het is prettiger voor onze cliënten. Als we de oogcontrole en het opmeten van het montuur meteen kunnen combineren, zou dat enorm schelen.”
Wennen aan de nieuwe bril
De bril, helemaal aangepast op Korines specifieke gezichtsvorm en voorzien van de speciale glazen met cilinder, is inmiddels door Maatbril thuisbezorgd. Eline vindt hem prachtig. “Je ziet helemaal niet dat het een bril op maat is; hij is heel modern en staat haar erg leuk.”
Nu is het zaak om Korine langzaam te laten wennen aan de nieuwe bril. “Dat doen we in kleine stapjes,” legt Eline uit. “Want dat vergroot de kans op succes. We hebben er speciaal een behandelplan voor opgesteld. Iedere dag tijdens een activiteit krijgt ze de bril op, bijvoorbeeld als we foto’s met haar gaan kijken. In het begin is dat maar een paar minuutjes, maar we hopen dat natuurlijk snel uit te kunnen breiden. Als ze merkt dat hij prettig zit en dat ze er beter mee kan zien, zal ze hem vanzelf steeds langer op willen.”
Wil je meer weten over Maatbril en alle mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op via: hallo@maatbril.nl of bel ons: +31 20 3080 150.