Het gemak van corona-proof brilmetingen
Angela: “Cliënten vinden de brilmeting aan huis nieuw en leuk”
Angela en Nadine werken als persoonlijk begeleider voor een seniorengroep bij zorginstelling Sherpa in de regio Eemland. Ze begeleiden hun cliënten bij allerlei activiteiten in het dagelijks leven, zoals koken, eten, schoonmaken en persoonlijke verzorging. Leni, Henk en Frits, drie cliënten uit de zorggroep, hadden een nieuwe bril nodig. Maatbril kwam langs voor een brilmeting met de biometrische 3D-scan! Iedereen is anders, en dat vraagt om unieke brillen die precies zijn aangepast aan de behoeften en leefgewoonten van de cliënt.
Hoe het begon: een Maatbril voor Quinten
Het is niet voor iedereen even eenvoudig om een brilmeting te laten doen, helemaal niet tijdens deze coronatijd! Quinten, de zoon van Angela, heeft echter al een Maatbril. Het UMC Utrecht attendeerde haar op Maatbril.
Quinten is heel blij met zijn maatbril: de bril zit al een jaar goed! En Angela hoeft niet steeds meer met Quinten terug naar de opticien om hem te verstellen. “Het leukst aan de bril vindt Quinten dat zijn eigen naam aan de binnenkant van zijn bril staat”, vertelt Angela.
Een oplossing voor de cliënt
Omdat de bril van Quinten zo prettig zit, vond Angela het een goed idee om ook voor haar cliënten een Maatbril te laten aanmeten. “Een aantal van onze cliënten zit in een rolstoel, daarom is het niet eenvoudig om naar een opticien te gaan. Maatbril komt gewoon op de wooninstelling langs”, vertelt Angela. Leni, Henk en Frits kregen dan ook een meting met de 3D-scan van Pieter van Maatbril.
Tijdens de meting draagt Pieter een mondkapje en wordt er 1,5 meter afstand gehouden. Dit was voor de cliënten anders dan normaal en daarom best spannend. “Henk en Frits waren meteen enthousiast! Ze stelden veel vragen aan Pieter over hoe zo’n brilmeting met de iPad werkte en wat er ging gebeuren”, vertelt Angela lachend. De mobiele 3D-scan meet binnen 10 seconden de contouren van het hoofd op. Vervolgens maakt Maatbril op basis van de 3D-scan een perfect passend montuur op maat.
“Het was ook heel fijn dat de brilmeting eigenlijk zo snel gaat, want voor veel cliënten is 10 seconden stilzitten al best lastig!” – Angela, Persoonlijk Begeleider bij Sherpa
Ook collega Nadine vindt de prikkelvrije meetprocedure een uitkomst: “Sommige van onze cliënten die wij begeleiden hebben een verstandelijke beperking door hersenletsel of hebben epilepsie. Daarnaast verzorgen we ook een cliënt die autisme heeft. Dan is het heel fijn dat zo’n brilmeting op afstand veel prikkels kan wegnemen doordat er geen lichamelijk contact nodig is.”
Een bril die bij je past
Maatbril ontwikkelt voor iedereen een bril die specifiek bij je past…en dat gaat soms best ver! Angela: “Leni legt haar bril altijd omgedraaid neer op haar glazen, waardoor haar brillen altijd sneller beschadigd raakten. Pieter kwam toen met het idee om een opstaand randje in het montuur te verwerken, zodat de glazen beschermd blijven wanneer ze haar bril neerlegt.” Op deze manier zijn er voor iedereen oplossingen te bedenken, zodat de bril zo lang mogelijk gedragen kan worden.
Daarnaast konden Leni, Frits en Henk samen met hun begeleiders in de digitale paskamer een kleur en stijl uitkiezen. Op die manier hoeven de verschillende brillen niet steeds op- en afgezet te worden, waardoor de cliënten veel minder prikkels ervaren. Leni, Frits en Henk zijn erg tevreden over hun nieuwe Maatbril. Nadine: “Frits is er heel wijs mee en is trots op zijn nieuwe bril!”
Een hechte familie
Angela werkt inmiddels 26 jaar bij Sherpa en Nadine 12 jaar. In die jaren hebben ze als Persoonlijk Begeleider een hechte band gekregen met hun cliënten. Elke dag brengt nieuwe uitdagingen. “Het leuke aan mijn werk vind ik dat je echt een bijzondere en hechte band opbouwt met je cliënten. Je wordt eigenlijk één grote hechte familie omdat je jarenlang met elkaar optrekt”, zegt Nadine.
Bij Sherpa kijken de medewerkers altijd naar wat de cliënt nog wel zelfstandig kan doen en houden ze rekening met ieders unieke persoonlijkheid. “Ieder persoon is anders, dus bij de ene persoon kun je wel veel praten en druk zijn, terwijl de ander het juist fijner vindt als je wat rustiger bent”, zegt Nadine. Angela en Nadine krijgen allebei veel energie van de mensen die ze begeleiden en vinden het dankbaar werk. Angela: “Ik zeg altijd dat ik de mooiste baan van de wereld heb! Elke dag zijn er nieuwe uitdagingen, je krijgt er veel energie van.”
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe wij ervoor zorgen dat we jouw Maatbril coronaproof kunnen opmeten? Neem vrijblijvend contact met ons op via: hallo@maatbril.nl of bel ons: +31 20 3080 150.
Over Sherpa Zorg
Sherpa ondersteunt mensen met een beperking, zodat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Ruim 1400 medewerkers (en 600 vrijwilligers) gaan daarbij uit van de mogelijkheden van een cliënt, niet van hun beperking. De cliënten van Sherpa wonen, werken en hebben hun vrijetijdsbesteding in de regio Gooi & Vechtstreek en Eemland. Voor meer informatie, ga naar: https://www.sherpa.org/.
Foto’s: Jan de Groen